زباله عفونی چیست؟

زباله های بیمارستانی یا پزشکی که حاصل از فعالیت بیمارستان ها ، مراکز درمانی ، آزمایشگاه ها و درمانگاه ها هستند، تهدیدی بسیار جدی برای انسان و محیط زیست می باشند و می توانند سلامت انسان را به خطر بیاندازند زیرا منجر به تولید زباله­ می­شوند که ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشند. برخی از این زباله­ های پر خطر ضایعات عفونی­ اند که شامل زباله­ های تیز، زباله ­های اعضای بدن، زباله­ های شیمیایی یا دارویی و زباله ­های رادیواکتیو، سیتوتوکسیک و دماسنج ­های خراب هستند.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت WHO بیش از ۴۰ درصد پسماند های بیمارستانی عفونی هستند و سالانه ۶ میلیون نفر در جهان به علت عدم مدیریت صحیح زائدات بیمارستانی، جان خود را از دست می دهند. به گفته CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا) شواهد اپیدمیولوژیک حاکی از آن هستند که پسماندهای عفونی متعلق به بیمارستانها نســبت به پسماندها و زباله‌های خانگی آلودگی بیشتری ندارند. با این حال در جهان افراد زیادی که سهوا در معرض پسماندهای بیمارستانی قرار میگیرند، به انواع بیماریهای هپاتیت و HIV مبتلا شدهاند.
طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، در ۱۰ تا ۵۲ درصد پسماندهای بیمارستانی و دیگر مراکز بهداشتی حتی پس از ضدعفونی شدن، همچنان احتمال سرایت بیماریهای مختلف وجود دارد.
در این پروپزال قصد داریم انواع زباله های بیمارستانی و روش های دفع آنها و همچنین امحا زباله های بیمارستانی را به اختصار توضیح دهیم ، تا بتوانیم اقداماتی برای مدیریت ایمن و مناسب پسماند های بیمارستانی انجام دهیم و از اثرات مخرب این زائدات جلوگیری کنیم .
در بیمارستان ها حجم انبوهی از زباله تولید می شود ، از مجموع زباله های تولید شده حدود ۸۵ درصد آن ها زائدات غیر خطرناک نظیر زباله های خانگی و اداری هستند که از نظر حمل و نقل مشکلی ایجاد نمی کنند ؛ و ۱۵ درصد باقی مانده مواد زائدی هستند که ممکن است سمی ، عفونی و رادیواکتیو باشند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =